مبانی کارآفرینی

هدف: آشنایی با مفاهیم عمومی کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان.

تعداد واحد: ۱ واحد نظری و ۱ واحد عملی

سرفصل

الف) آموزش: در این بخش با کمک کتب، مقالات، پادکست‌ها و ویدئوهای آموزشی متنوع و بروز، اصول فضای کارآفرینی به مخاطبان آموزش داده می‌شود.

  • مفاهيم و تعاریف كارآفرينی، سیر تحول کارآفرینی در ایران و جهان، اهمیت و ضرورت کارآفرینی، تعریف نوآوری و خلاقیت، فرهنگ و فعالیت‌ها و نهادها و فرآیندهای نوآورانه،
  • آشنایی با مهارت‌هاي كارآفريني و مفاهیم بنیادی کسب‌وکار (ارزيابي، امكان‌سنجي و انتخاب ايده، مدل کسب‌وکار، طرح کسب‌وکار، كار گروهي، مديريت منابع، بازاریابی، کنترل کیفیت، ارتباطات، جذب سرمایه و …)
  • برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و ساختار انواع كسب‌وكار و راهبری آن‌ها، چارچوب طرح كسب‌وكار و طراحي جداول و محاسبات آن، مباني كسب‌وكار در اقتصاد ايران
  • مباني بازار و مديريت آن
  • مبانی مدیریت مالی، روش‌های تأمین مالی، سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری، تنظیم اسناد مالی، كليات قوانين تجارت در ايران، آشنایی با قوانین بالادستی (مالیات، بیمه، قانون کار و …)
  • مراحل ثبت، تاسيس و انواع شركت‌ها، قوانین کسب‌وکار، ثبت برند، علائم تجاری، حق مالیکت
  • بازاريابي، فروش و ارتباط با مشتري، مبانی تبلیغات، بسترهای دیجیتال، بازاریابی بین‌الملل

ب) انتقال تجربه: در این بخش با دعوت از کارآفرینان و فعالان اقتصادی موفق یا شکست‌خورده از داخل و خارج کشور به‌صورت حضوری یا مجازی، نمود مفاهیم آموزش‌داده‌شده در دنیای واقعی به دانشجویان منتقل می‌شود.

ج) بازدید: در این بخش ضمن بازدید از فضاهای زیست‌بوم کارآفرینی داخل و خارج دانشگاه از قبیل شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد، پارک‌های فناوری، مراکز نوآوری، فضاهای کار اشتراکی، کافه‌های کارآفرینی و غیره، دانشجویان با شیوه‌ی عملکرد افراد و تیم‌های مستقر و اصول تعامل با بازیگران فضاهای نوآورانه آشنا می‌شوند و فرصت کارآموزی و کسب تجربه در این فضاها را پیدا می‌کنند. در این راستا، ایجاد زمینه مشارکت در رویدادهای اثربخش از قبیل استارتاپ‌ویکند، ایده‌شو، ایده‌کاپ، Reverse Pitch، باشگاه مشاوران و مانند آن توصیه می‌شود.

د) کار تیمی: در این بخش دانشجویان به‌صورت داوطلبانه یا توسط استاد درس به گروه‌هایی تقسیم شده و روی یک ایده کار می‌کنند و تلاش می‌کنند با تکمیل بوم کسب‌وکار و سایر جزییات لازم برای توسعه‌ی یک کسب‌وکار مرتبط با رشته، ذهنیت خود در این حوزه را جهت‌دهی کنند.

ارزیابی
  • امتحان کتبی از بخش آموزشی
  • مشارکت فعال در جلسات انتقال تجربه و بازدیدها
  • نمره‌ی کار تیمی بر اساس ارائه‌ی اسلایدی (Pitch Deck) در حضور داوران علمی و کسب‌وکار
  • ارائه‌ی سمینار در خصوص استارتاپ‌های موفق داخلی و خارجی مرتبط با رشته

منابع

Entrepreneurship: The Practice and Mindset, Heidi M. Neck, Christopher P. Neck and Emma L. Murray, SAGE Publications, Inc; 2nd edition, 2020.

Entrepreneurship and Innovation: Theory, Practice and Context, Tim Mazzarol and Sophie Reboud, Springer; 4th ed. 2020 edition.

  • مبانی کارآفرینی، محمود احمدپور داریانی و محمد مقیمی، انتشارات فراندیش، چاپ پانزدهم، ۱۳۹۸.
  • مبانی کارآفرینی، تالیف مسعود خوارزمی و صادق خوارزمی، انتشارات زعیم، ۱۳۸۹.
  • اصول و مبانی کارآفرینی، تالیف مهدی سعیدی‌کیا، انتشارات کیا، ۱۳۸۹.
  • مدیریت سرمایه‌گذاری، تالیف ویلیام اف. شارپ، گوردون الکساندر و جفری وی. بیلی، مترجم سیدمجید شریعت پناهی، انتشارات اتحاد، ۱۳۹۳.
  • مبانی مهندسی مالی و مدیریت ریسک، تالیف رضا راعی و علی سعیدی، انتشارات سمت، چاپ چهاردهم، ۱۳۹۹.
  • اصول مدیریت بازاریابی، تالیف جف لنکستر و لستر مسینگهام، مترجم حسین نوروزی و نیما سلطانی‌نژاد، انتشارات مهربان، ۱۳۹۵.
  • مدیریت استراتژیک منابع انسانی؛ راهنمای عمل، تالیف مایکل آرمسترانگ، مترجمان داوود ایزدی و سید محمد اعرابی، انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی، ۱۳۹۳.
  • مدیریت مالی (اصول، مفاهیم و کاربردها)، تالیف دکتر حسن قالیباف اصل، انتشارات پوران پژوهش، ۱۳۸۶.

5 پاسخ
    • دکتر رضا راستی
      دکتر رضا راستی گفته:

      سلام و عرض ادب،
      لزوم ارایه چنین واحدی در دنیای امروزی برای دانشجویان همه رشته های مهندسی بر کسی پوشیده نیست.
      ارایه چنین درسی اکیدا توصیه می شود.
      با کمال تشکر.

      پاسخ
  1. علیرضا کریمیان
    علیرضا کریمیان گفته:

    با سلام و احترام و عرض خداقوت خدمت آقای دکتر راستی، برای شروع خیلی خوب و‌مفید است. چند پیشنهاد هم دارم. ۱- مرجع لاتین معتبر و به روزتر اگر وجود دارد، اضافه گردد. ۲- سرفصل فعلی بار مباحث نظری آن بیشتر از ۱ واحد و بار مباحث عملی کمتر از ۱ واحد است. پیشنهاد من اضافه نمودن اجرای یک مثال نمونه مرتبط و به صورت تیم های ۳ نفری در انتهای هر مبحث است.

    پاسخ
  2. آسیه سلمانی
    آسیه سلمانی گفته:

    سلام
    ضمن تشکر، از آنجایی که یکی از دلایل بیکاری دانش آموختگان، عدم آشنایی و کسب مهارت عملی است و تدریس درس کارآفرینی مخصوصا بخش های عملی و بازدیدها گام مهمی در رفع این مشکل برخواهد داشت.
    با احترام

    پاسخ
  3. شیخی
    شیخی گفته:

    با سلام و درود فراوان جناب آقای دکتر راستی بزرگوار

    در بخش هدف و مفاهیم مقدماتی و بخش انتقال تجربه بسیار عالی است. اما با توجه به محور تخصصی هر دانشکده لازمه در بخشی به نظرم مفید خواهد بود که مواردی مرتبط پیش بینی شود مانند کارآفرینی روستایی و …
    با توجه به دو ترم تدریس درس کارآفرینی، دانشجویان از بخش انتقال تجربه استقبال خوبی داشتند و تأثیرگذاری اش هم واقعا اثر بخش بود…

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.