خانهی دوم من
سال ۱۳۹۲ که عضو هیأت علمی گروه مهندسی پزشکی دانشگاه اصفهان شدم، مستندی را در تلویزیون دیدم که در مورد تلفیق یک بازی رایانهای با یک گجت سختافزاری بود. خوشمان آمد! با یکی از دانشجوهای باهوش و خوشذوق، تصمیم گرفتیم یک بازی برای بچههای مبتلا به فلج CP که نمیتوانند قامت خود را راست نگه دارند بسازیم که شد اولین پروژهی بازیهای جدی (Serious Games) من! کمکم پروژههای دیگری تعریف کردم و به مطالعه در حوزهی بازیهای رایانهای علاقمند شدم و به دفتر ارتباط با صنعت (که آن موقع تحت مدیریت همکار خوبم دکتر محمدرضا یزدچی بود) پیشنهاد تشکیل کارگروهی از اعضای هیأت علمی مرتبط با حوزهی گیم را دادم که استقبال شد و پایهی اتفاقی خوب در دانشگاه شد. بعد از دو سال کار و مطالعه، متوجه شدیم که در کشور رویداد پژوهشی مقالهمحوری در حوزهی بازیهای رایانهای وجود ندارد و با حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه و نهادهای دیگر که دستبهدست هم دادنشان عجیب و از بخت من و البته لطف خدا بود، اولین کنفرانس «بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها» را در سال ۱۳۹۴ برگزار کردیم. استقبال از کنفرانس کمنظیر بود! طوری که بعد کنفرانس، زانوی غم بغل کردیم که یعنی این همه تلاش و زحمت هیچ؟! که هیچ نشد…
به همت معاونت پژوهشی وقت دانشگاه اصفهان (سرور ارجمند دکتر امیر رحیمی) و حمایت کمنظیر ریاست محترم دانشگاه (دکتر هوشنگ طالبی)، فضایی حدود ۲۰۰ متری به مرکز تخصصی بازیهای رایانهای اختصاص یافت تا برطرفکنندهی نیاز اصلی صنعت گیم یعنی کمبود نیروی متخصص باشد. یک فضای کار اشتراکی کوچک، یک دفتر و یک کلاس و یک آزمایشگاه نقلی و دیگر هیچ! هیچ که نه! یک خانوادهی پرشور و علاقمند که زود گردمان جمع شد و پایهگذار اتفاقهای خوب بعدی شد. سالهایی پر از نشاط و شور و کار! کنفرانس بازیهای رایانهای به یک رویداد سالانه تبدیل شد، آزمایشگاه سرگرمیهای جدی رونق چشمگیری پیدا کرد، دهها رویداد و کارگاه و دورهی بازیسازی برگزار کردیم و میزبان چند تیم خوب بازیساز بودیم.
کمکم بزرگ شدیم و جای خانواده تنگ بود. معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری کمک کرد و یک گام بلند برداشتیم. از حوزهی بازیهای ویدئویی پا را فراتر گذاشتیم و در قالب مرکز نوآوری صنایع سرگرمی، زیرشاخههای دیگر صنعت پرسود و جذاب سرگرمی را هم تحت پوشش قرار دادیم. الان در مرکزمان فضای مشترک کاری تیمی، آزمایشگاه واقعیت مجازی/افزوده/ترکیبی، آزمایشگاه بوردگیم، استودیو تولید انیمیشن، آزمایشگاه ثبت حرکات، آزمایشگاه تست عملکرد، استودیو صدا و موسیقی، کلاسهای آموزشی، سایت مجهز، رندرفارم، اتاق جلسات، اتاقهای استراحت، غذاخوری مجهز و از همه مهمتر، یک خانوادهی مهربان و پرشور و علاقمند داریم که به وجودشان افتخار میکنم.
وبسایت uicvgame.ir و کانال تلگرامی t.me/uicvgame و پیچ اینستاگرام instagram.com/uicvgame را دنبال کنید تا با این قطب کمنظیر آموزش، پژوهش و کارآفرینی در حوزهی صنایع سرگرمی بیشتر آشنا شوید.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!