ایدهپردازی در حوزهی کسبوکار
فرض کنید ایدهای دارید که به نظرتون به کسبوکار خوبی منجر خواهد شد. یک سرمایهگذار بداخلاق و کمحوصله رو هم با هزار زحمت پیدا کردید و الان فقط 3 دقیقه وقت دارید تا مجابش کنید روی ایدهی شما سرمایهگذاری کنه!
❓اصلاً ایدهپردازی چطوری هست؟ در مورد چه چیزهایی باید صحبت کنم؟ تو 3 دقیقه اصلاً چی میشه گفت؟
✅ سؤال خوبیه! این قالب رو ببینید:
حتما تا الان در مورد مشکل ❓چیزی شنیدهاید. ایدهی من طراحی یک محصول/خدمت/… هست که در آن ❓❓❓کار انجام میشود. رقبای ما ❓و ❓و ❓ هستند که مزیت رقابتی ما در مقابل آنها ❓و ❓است. برای پیادهسازی این محصول/خدمت/… به یک تیم شامل ❓و❓و❓ نیاز دارم. زمان حدودی پیادهسازی ❓ماه و دستمزد تقریبی تیم ❓است. طبق برآورد ما بازار مخاطب شامل ❓نفر هست که از این بین، ❓نفر حاضر هستند از محصول ما استفاده کنند و هرکدام حاضر هستند ❓تومان خرج کنند. بعد از ❓ماه هزینهی اولیه تامین میشود (به نقطه سربهسر میرسیم). ماهانه باید ❓تومان صرف پشتیبانی بکنیم و❓تومان درآمد خواهم داشت.
❓یه وقت ایدهام رو ندزدن؟! 🧐😢
✅ تو قرن 21 و از این حرفها؟! احتمالاً دارید شوخی میکنید! اگر نه، این مطلب رو بخونید 👇👇👇
😫😰😱آی دزد…! ایدهام رو دزدیدن!
کودکی را تصور کنید که در یک شب مهتابی کنار پنجره نشسته و ماه را تماشا میکند! پستیها و بلندیها، نور، تاریکی، چقدر جذاب! ناگهان ایدهای به ذهنش میرسد!
😇چقدر خوب است به ماه بروم!! ایده خیلی هیجانانگیز است! تا صبح خوابش نمیبرد و فکر اینکه چطور به ماه برود و چه با خودش ببرد و آنجا چه بکند و … تمام ذهنش را اشغال میکند!
اما کمکم فکر جدیدی مثل خوره به جانش میافتد 😰! باید این ایده را محرمانه نگه دارم! نکند کسی ایدهام را بدزدد؟! نکند کسی قبل از من به ماه برود؟ نکند…؟ نکند…؟
این داستان را همینجا نگه دارید.
شما ایدهای در ذهنتان دارید و از نظر خودتان ایدهی خیلی خوبی است و اگر پیاده شود بازار را میترکاند و درآمد آنچنانی و ….! فکر میکنید هیچکس در دنیا هم به این ایده فکر نکرده و شما اولین و آخرین کسی هستید که چنین چیزی به ذهنش رسیده!
چند نکته را سریع مرور کنیم:
❎ فکر میکنید ایدهتان ناب است و هیچکس تا الان به فکرش نرسیده؟! امتحان میکنیم! یه چیز عجیب و غریب در نظر بگیرید! مثلاً «قورباغهی بالدار صورتی»!! این عبارت را در گوگل و یوتیوب و … سرچ کنید و ببینید که به چه نتایجی میرسید (حالا یه دقیقه سرتون رو از گوگل دربیارید دو دقیقه اومدیم صحبت کنیم!😒). انبوه نتایج مشابه نشان میدهد بسیاری دیگر پیشتر از شما به این موضوع فکر کردهاند. اصولاً خندهدار هست که فکر کنیم ایدهی من بین میلیونها نفر که به ساختن و حلق کردن فکر میکنند، فقط به ذهن من رسیده است!
❎ بیایید آدمهای دنیا را به دو دستهی «بساز» و «نساز» تقسیم کنیم! بساز کسی هست که دانش و خلاقیت و تجربه دارد و هرچه میسازد به فروش میرود؛ چون درست و کارآمد میسازد. نساز هم کسی هست که …! کسی هست که نمیسازد یا وقتی میسازد آنقدر ناشیانه و سرهمبندی هست که حتی خودش هم رغبت نمیکند آن را برای فروش عرضه کند.
یک ایده داریم و میترسیم آن را بدزدند! کی آن را میدزدد؟ نسازها؟ خب بدزدند! با آن چه میخواهند بکنند؟! با دانش نصفه و نیمهشان پیادهاش کنند؟ خب بکنند! کی میخرد؟!
میترسید بسازها ایدهتان را بدزدند؟ چه فکر عجیبی! اگر با یک بساز درست و حسابی همکلام شوید، تا چند روز میتواند از ایدههایش برای شما صحبت کند! ایدههایی که وقتی میشنوید، یواشکی ایدهتان را در جیبتان پنهان میکنید و حرفی از آن نمیزنید! بساز برای پیادهسازی ایدههای پختهی خودش هم وقت ندارد؛ چه رسد به ایدهی ناپختهی کس دیگر!
❎ بسیارخوب! ایدهتان را پنهان کنید و خودتان را از نظر و مشاوره و راهنمایی بقیه محروم کنید. یواشکی کار کنید و یا خودتان ایدهتان را پیاده کنید یا کسی را پیدا کنید که به ایدهتان علاقمند شود و برای شما بسازد. انشاءالله که محصول خوبی هم بشود! بعدش را چه میخواهید بکنید؟! بعد که محصول وارد بازار شد، هرکسی میتواند ایدهی شما (که الان دیگر حسابی پخته و آماده شده) را بدزدد و کپی خودش را بسازد! باید آنقدر خوب کار کنید و هوای مشتری را داشته باشید تا سراغ رقبای شما نرود.
✅ بیان ایده فرصتی برای شنیدن نظر متخصصان و مخاطبان عادی است تا بتوانید بهترین تصمیم را برای ادامه دادن/ندادن ایده و همینطور پیادهسازی بهینهی آن بگیرید.
بگذریم!
برگردیم سر داستان کودک و ماه!
نظرتان در مورد کودکی که ایدهی رفتن به ماه را پنهان میکند چیست؟!
❓چطوری باید ایدهام رو بیان کنم؟ ارائهی خوب چطوریه؟
✅ سؤال خیلی خوبی هست. اولین گام برای ساخت یک کسبوکار، قانع کردن بقیه به خوب بودن ایده هست. این مطلب 👇👇👇 رو از دست ندید.
🔖من و یک ارائهی بهیادماندنی؛ همین الان یهویی!
در مقابل جمعی از سرمایهگذاران ایستادهاید! قرار هست ظرف ۳ دقیقه (فقط ۳ دقیقه!) ایدهتان را (و در واقع تواناییهای خودتان را) پرزنت و نظر آنها را جلب کنید!
چه کنیم؟ چه نکنیم؟
✅ با قدرت و اعتماد به نفس صحبت کنید! شما عزیز و قابل احترام هستید! صحبت کردن با ترس، اعتماد مخاطب به شما را از بین میبرد.
✅ با صدای رسا صحبت کنید و اجازه بدهید قدرت نهفته در کلماتتان بر عمق جان مخاطب بنشیند!
✅ از فضای صحنه استفاده کنید. یک جا ثابت نایستید. به گونهای طبیعی در صحنه به چپ و راست و عقب و جلو حرکت کنید تا مخاطب خسته نشود.
✅ هیجان داشته باشید! اگر با لحنی خسته و آرام در مورد ایدهتان صحبت کنید، مخاطب احتمالا به این نتیجه میرسد که ایدهتان حتما جالب نیست که حتی خودتان را هم به شوق نیاورده!
✅ از روی کاغذ نخوانید! همراه داشتن یادداشت کوچکی که نکات را به یادتان بیاورد اشکالی ندارد؛ هرچند اگر بتوانید رئوس را هم به خاطر بسپارید و یادداشت را حذف کنید، مخاطب میفهمد انقدر روی ایدهتان فکر کردهاید که همهچیزش را به خاطر دارید. در هر حال خواندن از روی مطالب کاغذ مثل انشا اشتباه مهلکی است!
✅ به صورت مخاطبانتان نگاه کنید. به صحنه و زیر پایتان زل نزنید! خواستگاری که نیست! نظر مخاطبان را باید در مورد ایدهتان جلب کنید.
✅ از زبان بدن استفاده کنید. طوری که حس خوبتان نسبت به ایدهتان را به مخاطب منتقل کنید.
✅ حتما قبل از ارائه چندبار تمرین کنید تا ناچار نشوید برای جا دادن مطالب در ۳ دقیقه، تند حرف بزنید و احیانا چیزی را فراموش کنید.
✅ از روشهای جذاب برای ارائه استفاده کنید! ارائههای تئاترگونه، دونفره، درگیرکننده مخاطب و … باعث میشود ارایهتان در ذهن مخاطب ماندگار شود.
✅ از حرف زدن کلی و بدون ارائه جزییات پرهیز کنید. کسی فکر نمیکند “وای چقدر خفنه که چیزی بروز نمیده!” فکر میکنند (یا میفهمند!) که به جزییات فکر نکردید!
✅ همهی مطالب مهم را در ارائه بیاورید. قالب ایدهپردازی را در پستهای قبلی دیدهایم.
✅ در مورد همه چیز توضیح بدهید. میتوانید بخشی از توضیحات را به بخش پاسخگویی انتهایی موکول کنید (که البته ریسک است و ممکن هست سوالی از این بخش پرسیده نشود)
✅ با آرامش به سوالات مخاطبان گوش کنید و با ادب و فروتنی پاسخهای قانعکننده بدهید.
✅ بین حرف مخاطب نپرید! در عوض در زمانی که او صحبت میکند روی پاسخ خود فکر کنید و مختصر و مفید و البته بدون مِنمِن کردن پاسخ دهید.
❌لطفا در هیچکدام از موارد بالا زیادهروی نکنید…!
🔖ایدهی خوب، ایدهی بد، ایدهی زشت!
ایدهی زشت، کپی کامل ایدهی دیگر است. ایدهی خوب، یک ایدهی ناب و قوی است که تا الان اجرا نشده باشد. ایدهی بد، ایدهای است که…
اصلاً ایدهی بد نداریم، بگوییم ایدهی معمولی! ایدهی معمولی ایدهای هست که…!
بیایید این بحث بیهوده را رها کنیم! اصلاً ایده چه جایگاهی دارد؟!
ایدهی خوب با ارائهی بد و پیادهسازی بد نابود میشود.
ایدهی معمولی با ارائهی خوب به چشم میآید و با پیادهسازی خوب به موفقیت تبدیل میشود.
چندتا از محصولات و خدمات موفق بازار ایدههای آنچنانی داشتهاند؟!
خب! الان که چی؟!
🔑 مراقب باشید ایدهی خوبتان را با ارائهی بد خراب نکنید!
مگر ارائهی بد چطوری هست؟!
❌برنامهریزی زمانی ندارد! شما ۳ دقیقه وقت و کلی مطلب دارید و اگر زمانبندی درستی نداشته باشید نمیتوانید مطلب را درست انتقال دهید.
❌در مورد مدل پول درآوردن از محصول حرفی برای گفتن ندارد!
❌خودش را طلبکار مخاطبان میداند و فکر میکند همه موظف هستند محصول او را بخرند!
❌«کلی» حرف میزند و در مورد جزییات ایده حرفی ندارد: «میخواهیم دوربینی بسازیم که کیفیت آن خوب باشد و همه آن را بخرند»! اگر اینطور صحبت کردید، یک «خب که چی؟!» خاصی را میتوانید در چشمان مخاطبان ببینید!
❌یک ارائهکنندهی بد به یک نقطه یا یک نفر خیره میشود،
ثابت میایستد،
از روی نوشته مثل انشا میخواند،
با مخاطبان ارتباط کلامی و چشمی برقرار نمیکند،
از زبان بدن استفاده نمیکند،
آرام صحبت میکند،
شور و هیجانی در مخاطبش ایجاد نمیکند یا با جیغ و داد و هیاهو سعی در جلب توجه برای هیچ دارد،
میان صحبت داوران میپرد و بهجای استفاده از نظرات آنها، مرتب میخواهد حرف خودش را بزند،
و …
خوب ارائه کنید تا در ذهن سرمایهگذار باقی بمانید…
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!