چگونه محصولمان را ارائه کنیم؟
فرصتی پیش آمده تا محصولی که مدتها برای آن زحمت کشیدهاید را به یک سرمایهگذار یا جمعی از علاقمندان ارائه کنید.
چه بگوییم؟ چه کنیم؟ چه نگوییم؟ چه نکنیم؟
🗣 در ارائه چه بگوییم؟
👩👩👧👧 اول از همه تیمتان را کوتاه و موثر معرفی کنید. تنها به نقششان در تیم اشاره کنید و از ذکر موارد غیرمرتبط مثل تحصیلات و … خودداری کنید (مگر اینکه واقعاً مرتبط با نقشی که در تیم دارد باشد؛ مثلاً وجود یک روانشناس در تیم ساخت محصولی که به هدف توانبخشی شناختی ساخته شده است، امتیاز مهمی هست!). اگر بهجای عکس اعضای تیم بتوانید طرح گرافیکی چهرهی آنها را طراحی کنید و نشان دهید، اثر خوبی از اهمیت شما به ارائه و به تیمتان در ذهن مخاطب به جای میگذارد.
📃 ابتدا موضوع را شرح دهید (مشکل چیست؟)، سپس به سابقه موضوع اشاره کنید (تاکنون برای حل این مشکل چه کردهاند؟) و در پایان راهحل خودتان را توضیح دهید. خیلی موضوع را کش ندهید!
💸 چقدر درآمد برای کارتان پیشبینی میکنید؟ درآمد شما از فروش محصول است یا حق اشتراک ماهانه؟ جامعه هدف شما چند نفر هستند؟ از این تعداد، به چند نفر دسترسی دارید؟ از این تعداد چند نفر حاضر به خرید محصول شما هستند و بابت آن چقدر میپردازند؟ شرکای کلیدی برای رسیدن به این درآمد چه کسانی هستند؟
📈در کنار درآمد، به هزینهها هم فکر کنید. چند نفر در تیمتان حضور دارند؟ چند ماه ساخت محصول قابل ارائه (MVP) طول میکشد؟ در این چند ماه تکلیف تیم چیست؟ حقوق میخواهند؟ در سود نهایی شریک هستند؟ به چقدر سرمایه (ساخت ، تبلیغات، بازاریابی، پشتیبانی و …) نیاز دارید؟ نقطهی سربهسر برنامهی تجاری شما (وقتی هزینههایی که کردهاید با درآمدی که کسب میکنید یکسان میشود) چه زمانی است؟
🧨 یک نکتهی مهم! هرگز در اسلایدهای خود از متنهای طولانی استفاده نکنید! مخاطب یا باید به شما گوش کند یا متنتان را بخواند و اگر از متنهای طولانی و جملات بلند استفاده کنید، تمرکز مخاطب را از دست خواهید دید. استاندارد 6 در 6 را فراموش نکنید! هر اسلاید حداکثر 6 تیتر و هر تیتر حداکثر 6 کلمه دارد تا اگر مخاطب فکرش جای دیگری رفت و خواست به ارائه بازگردد، با خواندن آن کلمات بتواند. به جای نوشتن متنهای طولانی، تیتر بنویسید و خودتان حرف بزنید.
⏳حواستان به زمان هم باشد. حتماً از قبل چندبار تمرین کنید تا مطمئن شوید کل مطالب را (با آرامش! نه با عجله و استرس) ظرف مدت زمان معهود میتوانید ارائه کنید.
چند نکته را هم در مورد شیوهی ارائه مدنظر داشته باشید:
✅ با قدرت و اعتماد به نفس صحبت کنید! شما عزیز و قابل احترام هستید! صحبت کردن با ترس، اعتماد مخاطب به شما را از بین میبرد.
✅ با صدای رسا صحبت کنید و اجازه بدهید قدرت نهفته در کلماتتان بر عمق جان مخاطب بنشیند!
✅ از فضای صحنه استفاده کنید. یک جا ثابت نایستید. به گونهای طبیعی در صحنه به چپ و راست و عقب و جلو حرکت کنید تا مخاطب خسته نشود.
✅ هیجان داشته باشید! اگر با لحنی خسته و آرام در مورد مصحولتان صحبت کنید، مخاطب احتمالا به این نتیجه میرسد که لابد محصول خیلی هم جالب نیست که حتی خودتان را هم به شوق نیاورده!
✅ از روی کاغذ نخوانید! همراه داشتن یادداشت کوچکی که نکات را به یادتان بیاورد اشکالی ندارد؛ هرچند اگر بتوانید رئوس را هم به خاطر بسپارید و یادداشت را حذف کنید، مخاطب میفهمد آنقدر روی محصولتان فکر کردهاید که همهچیزش را به خاطر دارید. در هر حال خواندن از روی مطالب کاغذ مثل انشاء اشتباه مهلکی است!
✅ به صورت مخاطبانتان نگاه کنید. به صحنه و زیر پایتان زل نزنید! خواستگاری که نیست! نظر مخاطبان را باید در مورد ایدهتان جلب کنید.
✅ از زبان بدن استفاده کنید. طوری که حس خوبتان نسبت به مصحولتان را به مخاطب منتقل کنید.
✅ حتما قبل از ارائه چندبار تمرین کنید تا ناچار نشوید برای جا دادن مطالب در مدتی کوتاه، تند حرف بزنید و احیانا چیزی را فراموش کنید.
✅ از روشهای جذاب برای ارائه استفاده کنید! ارائههای تئاترگونه، دونفره، درگیرکننده مخاطب و … باعث میشود ارایهتان در ذهن مخاطب ماندگار شود.
✅ از حرف زدن کلی و بدون ارائه جزییات پرهیز کنید. کسی فکر نمیکند “وای چقدر خفنه که چیزی بروز نمیده!” فکر میکنند (یا میفهمند!) که به جزییات فکر نکردید!
✅ با آرامش به سوالات مخاطبان گوش کنید و با ادب و فروتنی پاسخهای قانعکننده بدهید.
✅ بین حرف مخاطب نپرید! در عوض در زمانی که او صحبت میکند روی پاسخ خود فکر کنید و مختصر و مفید و البته بدون مِنمِن کردن پاسخ دهید.
❌لطفا در هیچکدام از موارد بالا زیادهروی نکنید…!
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!